2021. máj 20.

Toyota Yaris Cross - Trónkövetelő

írta: 21századiautósvilág
Toyota Yaris Cross - Trónkövetelő

toyotayariscross2021mobem01.jpgMár Magyarországon is megrendelhető a Toyota Yaris Cross. A hybrid crossover 5.990.000 forinttól vásárolható meg, az első példányok várhatóan szeptemberben kerülnek a gazdáikhoz. Addig is nézzük, hogy mit tud a Yaris Cross.

A nagyvárosi életforma sajátságos kihívásokat szül, az autózás szempontjából például azt, hogy a vevők számára egyre vonzóbbak a robusztus megjelenésű, magas üléshelyzetű, ám kompakt méretű szabadidő-autók, melyek a szűk utcácskákban is otthonosan mozognak, ugyanakkor az aktív életstílushoz is jól passzolnak. S ha lehet a környezeti terhelésük is maradjon csekély. Nos, a Toyota pontosan ezeket az elvárásokat vette figyelembe, mikor megtervezte Yaris Crosst.

Nem mellékesen a fejlesztők szabadon felhasználhatták mindazt a tudást, amit a Toyota a hibrid technológia, illetve a kisautók és SUV-ok terén összegyűjtött az elmúlt évtizedekben. A japán óriás GA-B kompakt padlólemezére épülő Yaris Cross – hagyományos – kistestvéréhez hasonlóan 2560 mm-es tengelytávolságával készül, ám külső és belső méreteit tekintve jócskán nagyobb nála. Karosszériája például 240 milliméterrel hosszabb, mivel mind az első, mind a hátsó túlnyúlása gyarapodott – 60, illetve 180 milliméterrel. Hasmagassága ugyancsak megnőtt 30 milliméterrel, ahogy a kasztni teljes magassága és szélessége is.

toyotayariscross.jpg

Formája a „robusztus és minimalista” koncepció szerint készült, melynek egyik kulcsszava a „felvillanyozóan intelligens” volt. Vagyis egyszerre intelligens és energikus autót szerettek volna alkotni a Toyotánál, magabiztos orr-résszel, dinamikus sziluettel és markáns hátsó résszel. Ugyanakkor fontos volt, hogy mindenki számára érzékelhető legyen, hogy mögötte tágas kabin várja az utasokat, melyben hasonlóan lendületes a dizájn. Természetesen hasonlóan fontos szempont volt az ergonómia, ezért a mérnökök optimális pozícióban helyezték el az üléseket, a kormánykereket, a váltókart és minden kezelőszervet. A színes LCD multi-információs kijelző remekül áttekinthető, a display audio és a műszeregység pedig kifejezetten magasra került, hogy a vezetőnek a lehető legkevésbé kelljen elfordítania a tekintetét. Ugyanezt a célt szolgálja a head-up kijelző (HUD) alkalmazása is. A műszerfal felső részét lágy párnázás borítja, de az egész kabinban újszerű benyomást keltő anyagokból készültek a burkolatok. Ennek és más ötletes megoldásoknak köszönhetően az utastér határozottan kifinomult és kényelmes.

toyotayariscross2021mobem05.jpg

Az alapra 390 literes csomagtartó s sokoldalúan használható, mivel a két részből álló padló állítható magasságú, valamint az hátsó üléssor is 40:20:40 arányban dönthető. Mindezen túl rugalmas hevederrendszer is jár a Yaris Crosshoz, mely helyén tartja a poggyászokat, a motoros mozgatású csomagtér-fedél pedig akkor jelent nagy segítséget, amikor tele van az ember keze.

20210517_104551.jpg

Az új Yaris Cross magas szintű biztonságának alapja a kimagasló szilárdságot biztosító GA-B padlólemez. Emellett az újdonság a Toyota Safety Sense aktív biztonsági rendszereivel és fejlett vezetősegítő funkcióival is rendelkezik. Többek között a gyalogosokat (nappal és éjszaka) és kerékpárosokat (nappal) is felismerő ütközést megelőző biztonsági rendszer segít elkerülni a baleseteket, vagy mérsékelni azok súlyosságát. A teljes sebességtartományban működő radarvezérlésű sebességtartó automatika pedig az elöl haladó autóhoz igazítja a Toyota sebességét, ezzel is kényelmesebbé varázsolva a vezetést hosszabb utakon is. Amikor a radarvezérlésű sebességtartó automatika be van kapcsolva, a sávkövető asszisztens (LTA) kormányzási rásegítéssel a forgalmi sáv közepén tartja az autót. Éjjel meg az adaptív távolságifény-vezérlésé (AHS) a főszerep mely precízen vezérli a LED fényforrásokat, automatikusan kitakarva azokat a zónákat, ahol a fénycsóva elvakíthatná a szembejövő járművek vezetőit. És így tovább, lehetne még folytatni a sort a másodlagos ütközést megelőző fékezéssel, a Holttér-figyelő rendszerrel, az S-VSC oldalszél-kontrollal, a Toyota Teammate fejlett parkolási rendszerrel...

toyotayariscross2021mobem04.jpg

A Yaris Crossban a japán vállalat negyedik generációs hibrid technológiája működik, amit közvetlenül a nagyobb, 2,0 és 2,5 literes hajtásláncokból alkottak meg. A rendszer 1,5 literes, háromhengeres Atkinson-benzinmotorjában sikerült tovább csökkenteni a súrlódási és mechanikai veszteségeket, valamint optimalizálni az égés sebességét. Az eredmény egy alacsony fordulatszámon is magas forgatónyomatékú, kiváló üzemanyag-fogyasztású blokk lett, amelynek termikus hatásfoka eléri a 40 százalékot. A hajtómű maximális teljesítménye 116 DIN L, ráadásul a mérnökök kiemelt figyelmet fordítottak az élvezetes gázreakciókra is. A hajtáslánc rendkívül hatékonynak ígérkezik: a Yaris Cross elsőkerék-hajtású kivitele várhatóan 100 g/km körüli CO₂-kibocsátással halad majd, és az AWD-i kivitelek emissziója is 110 g/km alatt marad.

toyotayariscross2021mobem.jpg

Ebből már az is kiderül, hogy a városi SUV intelligens összkerék-hajtással is rendelhető lesz. Az elektronikus vezérlésű, a kocsi méretéhez hasonlóan kompakt méretű és kis súlyú AWD-i rendszer extra stabilitást és tapadást biztosít, mivel elinduláskor és gyorsításkor vonóerőt közvetít a hátsó kerekekhez. Normál haladás közben aztán kétkerék hajtásra vált, ám ha csúszóssá válik az út, újra automatikusan bekapcsol az összkerék-hajtás. Ráadásul alapáron jár mellé egy manuális üzemmódkapcsoló, amellyel a vezető kiválaszthatja a menetstabilitást tovább javító Trail és Snow beállításokat is.

20210517_104558.jpg

S ha mindez valakinek nem elég, akkor olvasson tovább itt az Adventure kivitelről, valamint a Yaris Cross felszereltségéről.

Szólj hozzá