2021. jún 04.

Toyota Mirai - Megérkezett Magyarországra

írta: 21századiautósvilág
Toyota Mirai - Megérkezett Magyarországra

toyotamiraimobem07.jpgA Toyota 1992-ben kezdte meg a hidrogén üzemanyagcellás elektromos jármű fejlesztését, majd 2014-ben mutatta be a Mirait a világpiacon. Az áttörés kiindulópontját az adta, hogy a vállalatnak volt a legnagyobb tapasztalata a hibrid technológiában, világszerte, mindenhol széles körben ismertté és elfogadottá téve azt, több millió tonna széndioxid-kibocsátást váltva ki különböző hibrid modelljeivel.

Az új generációs Mirai újabb szintre emeli az üzemanyagcellás elektromos - FCEV - technológiát, nem kis részben a teljesen újratervezett üzemanyagcellás rendszernek köszönhetően. Emellett a belső egységeit is intelligensen átrendezték, javítottak az aerodinamikáján, így a hatótávja elérheti a 650 kilométert, miközben a tiszta vízen kívül semmilyen anyagot nem bocsát ki. Ráadásul a dinamikus, kortárs megjelenésével és élvezetesebb menettulajdonságaival még vonzóbb a vásárlók számára. Nem véletlen, hogy az új Miraival az eddiginél komolyabb, nagyobb piaci elérést és jelenlétet céloz meg a Toyota. A Toyota Motor Europe várakozásai és piaci előrejelzései alapján a japán óriás tízszeres növekedésére számít az üzemanyagcellás rendszerek iránt - már rövid távon is. A Mirai esetében a sikerhez az elődjénél közel 20 százalékkal kedvezőbb ára is komolyan hozzájárulhat.

toyotamiraimobem05.jpg

A Toyota formatervezői minden korábbinál jobban összpontosítottak a külső vonalakra: fontos volt, hogy az új Mirai megjelenése is izgalmas legyen, így ne csak különleges hajtáslánca irányítsa a figyelmet a modellre. Ennek megfelelően az áramvonalas, alacsony és széles, így stabil hatást keltő karosszéria sokkal vonzóbb a korábbinál. Arculatát alapvetően meghatározzák a két részre osztott, nagy fényszórók, melyek felszereltségtől függően kétlencsés bi-LED-ek, adaptív működéssel (AHS), vagy egylencsések adaptív távfény-kapcsolással (AHB). Oldalról a Mirai dinamikus formái már álló helyzetben is a mozgás és a lendület érzetét kelti a szemlélőben, amihez a nagy 19 ezüst vagy fényes, illetve 20 colos turbinaküllős fekete könnyűfém felnik is hozzájárulnak. A csomagtér-fedél légterelője természetesen nagyban hozzájárul a levegő optimális áramlásához, ugyanakkor megosztja az autó oldalnézetét, így az övvonal nem tűnik túl magasnak. A hátsó lámpatestek a középső Toyota emblémában futnak össze.

toyotamiraimobem08.jpg 

Az új Mirai kabinja szintén alapjaiban változott meg: a finom és modern anyagokból felépített belső vonalak szinte körülölelik az utasokat, miközben a kijelzők és kezelőszervek a lehető legtermészetesebb módon helyezkednek el, illetve elérhetők. Mivel a dizájnerek úgy vélték, hogy a „fejlett” jelzőhöz hideg érzelmek társulnak, ezért inkább puha bőröket, és finom fémfelületeket használtak, hogy ezzel is azt sugallják: az új Mirai vezetése élmény és élvezet. toyotamiraimobem17.jpg

A GA-L platform bevezetése azt eredményezte, hogy a mérnökök átrendezhették az üzemanyagcella-köteget és a hajtáslánc elemeit, ezáltal hatékonyabb a helykihasználás is. Ráadásul az előd négyüléses, elsőkerekes felépítését ötüléses „bendő” és hátsókerék-hajtás váltotta, illetve a karosszéria méretei is jócskán megnőttek. Az új Mirai 85 mm-rel hosszabb, és 70 mm-rel szélesebb a felmenőjénél, tengelytávja pedig 140 mm-t nyúlt, míg a magassága 65 mm-rel lecsökkent. A nyomtávja elöl 75, hátul 60 mm-rel lett szélesebb. Összességében a beltér tágasabbá, a tömegeloszlás kiegyensúlyozottabbá vált. A legfontosabb újdonság mégis az, hogy ez lehetővé tette három nagy nyomású hidrogéntank beépítését: a leghosszabbat hosszirányban a jármű padlózata alatt, a két kisebbet pedig keresztben, a hátsó ülések és a csomagtartó alatt helyezték el. Együttesen 5,6 kilogramm hidrogén befogadására alkalmasak. Mivel a kompakt, nagyfeszültségű akkumulátor és az elektromotor a hátsó tengely felett kapott helyet, ezért a Mirai tömegeloszlása 50:50 százalék.

toyotamiraimobem15.jpg

Mindezen túl az új Mirai az előző modell nikkel-metál hidrid akkumulátora helyett nagyfeszültségű lítiumion egységet használ. Habár ez kisebb, az energiasűrűsége és kapacitása nagyobb, ráadásul elsőrangú környezetvédelmi teljesítményt nyújt. 84 cellát tartalmaz, névleges feszültsége 310,8, kapacitása 6,5 Ah (előzőleg 244,8 és 4,0 Ah).

toyotamiraimobem12.jpg

Az új GA-L platform szilárdabb alapot ad a karosszériának és a futóműnek is, ami jótékonyan hat a menettulajdonságokra. Az új, többlengőkaros felfüggesztés jobb kezelhetőséget, stabilabb viselkedést, a 174 lóerős teljesítmény jobb gyorsulást, nagyobb rugalmasságot, alacsonyabb fogyasztást biztosít. A stabilitást stratégiai helyeken alkalmazott megtámasztásokkal és merevítésekkel, valamint a ragasztóanyagok és nagy szilárdságú acélelemek szélesebb körű alkalmazásával is fokozták.

toyotamiraimobem13.jpg

A villanymotor azonnal, az indulás pillanatában ébredő forgatónyomatéki csúcsa és a középtartományban ébredő nyomatéki többlet jelentősen javítja a vezetési élményt. Mindössze 9 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra, végsebessége pedig 175 km/h. Az autópálya-menet pihentető és stresszmentes, kanyargós országutakon az új Mirai nyugodtan fekszi az utat. A vezető szabályozhatja a motorfékhatás mértékét. Az aktív kanyarodási segéd a kanyar belső ívén futó hátsó kerék óvatos lassításával növeli a külső íven futó kerékre jutó hajtónyomatékot, amivel hatásosan csökkenti az alulkormányozottságot. A visszakapcsolást szimuláló erősebb motorfékű üzemmód különösen a hosszú lejtmenetekben teszi kényelmesebbé a Mirai vezetését. Ugyanez a működés segít megakadályozni az ívmenet hirtelen túlkormányzottba fordulását is abban az esetben, ha a pilóta kanyarban hirtelen leveszi a lábát a gázpedálról. Bár villanymotorjának teljesítménye megnőtt, az új modell takarékosabb a felmenőjénél: WLTP szerinti vegyes fogyasztása 0,79 kg/100 km (19 colos keréktárcsákkal) és 0,89 kg/100 km (20 colos keréktárcsákkal). Hatótávja 650 kilométer. A tankolás egyszerű és gyors, mindössze legfeljebb öt percet vesz igénybe. toyotamiraimobem10.jpg
A Toyota újítása a katalizátor-szerű szűrő a szívócsőben. Az üzemanyagcellához beszívott levegő egy elektromosan töltött, nem szövött szerkezetű szűrőanyagon halad át, ami felfogja a mikroszkopikus méretű szennyező anyagokat, beleértve a kéndioxidot (SO2), a nitrogénoxidot (NOx) és a PM 2.5 részecskéket. A rendszer hatékonyan szűri ki a 0-2,5 mikron közötti méretű, az üzemanyagcella által beszívott levegőben található részecskék 90-100 százalékát. Az üzemanyagcellás működés egyetlen mellékterméke a tiszta víz, amely a rendszerből a környezetbe távozik.

toyotamiraimobem06.jpg

Az európai piacokra háromféle felszereltséggel érkezik az új Mirai: Mid, High és High+ kivitelben (a részletek és az elnevezések az egyes piacokon eltérhetnek). Valamennyi tökéletesen tükrözi a Mirai technikai töltetének színvonalát, és tökéletes, stílusos utastéri kényelmet is kínál, teljes konnektivitás mellett. A Toyota Mirairól és a hidrogén alapú társadalom előnyeiről itt tudhat meg további részleteket.

Szólj hozzá

Toyota Toyota Mirai FCEV hidrogén üzemanyagcellás elektromos jármű