Dacia Spring - Bestseller-jelölt
Óriási érdeklődés előzte meg a városban akár 305 kilométeres hatótávra is képes Dacia Spring hazai bemutatóját, többek között mi is kíváncsian Európa legolcsóbb villanyautóját. Ma túlestünk a magyarországi premieren, úgyhogy osztjuk is a részleteket.
Még a hivatalos hazai premier előtt láttunk róla egy érdekes fotót, két Zoe fogta közre a Springet, ami meglehetősen aprónak tűnt a szintén elektromos Renault-okhoz képest. Mivel nem ismertük a pontos adatokat, csak találgattuk, hogy tényleg ennyire picúr a Dacia, vagy a fotó volt torz? Mára végre letisztult a kép a román újdonság méreteit illetően: a négyszemélyes városi kisautó 3734 milliméter hosszú, tükörtől-tükörig 1770 milliméter széles (nélkülük: 1579 milliméteres), s 1516 milliméter magas, miközben a tengelytávja 2423 milliméteres. Innentől már mindenki be tudja lőni, hogy mekkora, ami még feltétlen említést érdemel, az a csomagtartójának a kapacitása és az autó fordulóköre is. Előbbi 290 liter (270 dm3), utóbbi sugara 4,8 méter.
Ha valaki a dizájn részletes leírására is kíváncsi, az kattintson ide, mi viszont máris beszállunk a Springbe. Az ötajtós kompakt karosszéria funkcionális belsőt, illetve négy teljes méretű ülést rejt, 270 dm3-es csomagtartóval és 23,1 liternyi utastérnyi tárolóhellyel kiegészítve. Ráadásul a hátsó üléssor lehajtható, így a raktér nagysága elérheti a 620 litert is, a mindennapi kényelmet pedig többek között elektromos változó rásegítésű szervokormány, manuális légkondicionáló, távirányítós központi zár, négy elektromos ablak, automatikus fényszóró és sebességkorlátozó szolgálja. A műszerfalon egy 3,5 colos digitális kijelző is helyt kapott, a sebességváltó pedig egy könnyen használható kör alakú, krómozott, háromállású irányváltó váltotta fel.
A Dacia hitvallásához hűen a Spring megfizethető mind a vételárát, mind a fenntartási költségeit tekintve. Olcsó ára egyszerűséggel, sokoldalúsággal, megbízhatósággal és robusztussággal párosul, ezek jellemzik a teljesen elektromos, olcsó hajtásláncát is: a 33 kW (44 LE-s) teljesen elektromos - olaj nélkül és sokkal kevesebb mozgó alkatrésszel működő - motorjához 27,4 kWh-os akku jár. Az energiatároló egység a hűtőrács emblémája mögött található csatlakozón keresztül tölthető, ezalatt a műszerfalon megjelenik az aktív töltés, az aktuális töltöttségi százalék, a teljes töltöttségig szükséges idő és az aktuális töltöttségi szint alapján becsült hatótávolság is. A Spring sokféle töltési lehetőséget ajánl: 220 V-os hálózati csatlakozóaljzat vagy Green’Up aljzat Flexicharger kábellel (Mode 2); 7,4 kW-os Wallbox egyedi kábellel (Mode 3 Type 2); vagy egy 30 kW-os DC terminál beépített töltőkábellel. Ezzel kevesebb, mint egy óra alatt 80 százalékos „készültség” érhető el, de a 7,4 kW-os Wallbox-szal kevesebb, mint 5 óra alatt 100 százalékosra tölthető. Fontos, hogy a „tankolás” leállításához a csatlakozót először ki kell oldani az ajtózár gomb megnyomásával.
Ahogy a bevezetőben már említettük, a Spring – részben könnyű és kompakt kialakításának hála - 230 km WLTP és 305 km WLTP City szerinti hatótávolsággal rendelkezik. Ezáltal ideális városban és az agglomerációban, pláne, hogy az állandó regeneratív fékezéssel visszanyeri az energiát, illetve a (széria) ECO gomb megnyomásával növelhető a hatótáv. Az ECO üzemmód 23 kW alatt tartja a motorteljesítményt (33 kW helyett), a maximális sebességet pedig 100 km/h alatt. Jó hír még a tulajdonosoknak, hogy a Sprint természetesen a behajtási korlátozású városrészekben is használható, még a szmogriadó kiemelkedő időszakaiban is
S ezzel még nincs vége, mert a Dacia a flottavásárlók és az autómegosztók igényeit kielégítő Spring Business változatról is lerántotta a leplet. A fehér vagy fényes ezüst színben választható kivitelt úgy fejlesztették, hogy megkönnyítsék a car-sharing üzemeltetést, például az okostelefon keresztüli geolokalizációval és távoli feloldással. A tartósság érdekében olyan trükköket is bevet a Dacia, mint a parkolási segédlet vagy a fekete kilincs és tükör, az utastérben pedig szennyeződésmentes, fekete bőrhatású kárpitok várják az utasokat. Az autómegosztó kezelőrendszere vezetékes okostelefon-tükrözéssel (Apple CarPlay és Android Auto) vezérelhető a MEDIA NAV Evolution navigációs és multimédia érintőképernyőn.
A Dacia Springhez 3 év/100 000 km, az akkumulátorához pedig 8 év/120 000 km garancia jár. S újra lehet állami támogatást igényelni elektromos autók vásárlásához! Anélkül 6.499.000 forinttól megvásárolható. Van még kérdés?