Renault kishaszonjármű-nap 2021 - Open Sesame, avagy szezám tárulj!
Ezek a franciák! Meg kell, hogy mondjam, semmivel sem jobbak, mint az angolok! Csigát zabálnak, amihez képest a pudingfejűek teázási mániája igazán kellemes kulináris élménynek tűnik, még akkor is, ha ők meg tejjel isszák. És hát ugye tudjuk, hogy miért öntik magukra literszám a parfümöt... A gondolkodásuk pedig – ahogy a robogós pizzafutárból őrült taxissá előlépett Daniel fogalmaz – annyira „firnyákosan furmányos”, hogy mindig kitalálnak valami újat. Lásd a Renault Kangoo Van új oldalsó raktérnyílása.
Az „Open Sesame by Renault” a piacon elérhető legszélesebb oldalsó raktérnyílást biztosítja a maga 1466 milliméteres szélességével. A mérnökök ugyanis elhagyták a Kangoo „B-oszlopát”, így szűk parkolóhelyeken sokkal kényelmesebb és könnyebb a rakodás. Ráadásul az anyósülés ajtaja 90 fokig kitárható, a kihajtható válaszfalnak hála, pedig akár 3,05 méter hosszú rakodófelület is kialakítható a furgonban. Érdekes módon a jobb oldali ajtók bármilyen sorrendben nyithatók és csukhatók, ahogy az a Renault Kangoo, az Express Van és a Trafic magyarországi bemutatóján kiderült.
Ahogy az is, hogy a Kangoo a Renault egyik ikonikus típusa – családi autója és kis-haszonjárműve egyben: 1997-es bevezetése óta több mint 4.000.000 darab talált gazdára világszerte. Az új nemzedékkel a francia márka ismét forradalmasítani szeretné a Kangoo szegmensét, többek között azzal is, hogy két részre osztja a modellcsaládot. Míg az Express Van leginkább a praktikumról és a hatékonyságról szól, s azokat a fiatal vállalkozókat és kis flottaüzemeltetőket szólítja meg, akiknek a legjobb ár/érték arány a fontos, addig a Kangoo Van az olyan mesterembereket veszi célba, akik a legújabb technológiákkal és innovációkkal felszerelt szállító- és munkaeszközre vágynak. Ide sorolható többek között a fentebb már említett Open Sesame by Renault vagy a lezárható polcrendszer. De haladjunk sorjában, kezdjük az ismerkedést az Express Van-nel.
Habár a bemutatón nem hangzott el így szó szerint, az Express Van a Dacia Dokker pozíciójára pályázik. Kifejezetten jó paraméterekkel rendelkezik: a 4,39 méter hosszú jármű rakodóhossza – fix válaszfal esetén - 1,91 méter, az oldalsó tolóajtó nyílása 716 milliméter, a hátsó ajtó pedig 2/3-1/3 arányban osztott. Rácsozott, kihajtható válaszfallal, valamint az utasülés ledöntésével azonban akár 2,36 méteres raktér-hossz is kialakítható. Így a hasznos térfogat 3,3 és 3,7 m3 között változik, miközben motorváltozattól függően 650 vagy 780 kilogrammal terhelhető a Renault. A biztonságos rögzítés érdekében 6 darab forgatható rögzítőgyűrűt is „elrejtettek” a tervezők a raktérben, opcionálisan további négyet rendelhetnek a vásárlók. A belső megvilágításról egy 18 W teljesítményű lámpa gondoskodik, felárért viszont LED-es világítás is választható. Tulajdonképpen csak a vásárló fantáziája szab határt a lehetőségeknek: igény szerint gumiszőnyeg, oldalsó tolóajtóba integrált tárolórekeszek, csúszásgátlóval bevont padlóburkolat, valamint fa raktérburkolatok is elérhetők az Express Van-hez.
A letisztult, modern, funkcionális és masszív belső tér is rengeteg praktikus tárolót rejt, melyek összkapacitása eléri a 48 litert. A sofőr bedobhatja a cuccait a 7,4 literes kesztyűtartóba vagy a műszerfal felső részén lévő központi rekeszbe, az ajtózsebekbe befér a másfél literes palack, s még lehetne folytatni a sort... A kényelmes vezetőülés magassága állítható, akárcsak a biztonsági övé és a voláné. A 8 colos érintőképernyővel szerelt EASY LINK multimédiás rendszer hangfelismeréssel is vezérelhető, valamint kábeles csatlakozón keresztül Android Auto vagy Apple CarPlay rendszert is képes futtatni. A 2D/3D navigációs lehetőség megkönnyíti a tájékozódást, segíti a kereszteződések beazonosítását, illetve gyors reakcióidőt tesz lehetővé. Feltétlen említést érdemel még, hogy három USB és négy 12 voltos csatlakozót is rejt a kabin, utóbbiak közül egy a raktérben található. Emellett egy indukciós telefontöltő is van az Expresss Van bendőjében.
A biztonsági felszereltség hozza a márkától elvárt magas szintet, többek között a belső visszapillantó tükör helyén egy 5 colos kijelző közvetíti a mögöttes forgalmat. Az utasoldali napellenzőbe épített „Vide View” holttér-csökkentő, nagylátószögű tükör a jobb oldali holtteret is mutatja, de van „rendes”, 30 és 140 km/h között aktív holttér-figyelő rendszer is. Egy másik említésre méltó funkció az Utánfutó stabilizátor (Trailer Stability Assist), mely az ESC-vel összeköttetésben csökkenti a pótkocsi kilengését. Az Extended Grip tapadássegítő rendszer laza talajon, alacsony sebességnél gátolja meg a megcsúszást, az Emelkedőn való elindulást segítő asszisztens pedig körülbelül két másodpercig álló helyzetben tartja a járművet a 3%-nál meredekebb emelkedőkön.
Az új Express Van mozgatásáról négyhengeres erőforrások gondoskodnak, az 1,3 literes 100 lóerős benzineshez és a 75 vagy 95 lovas Blue dCi dízelekhez egyaránt hatsebességes manuális váltó kapcsolódik. A Renault-któl megszokott módon Eco üzemmód is a vezető rendelkezésére áll, mellyel 12 százalékos üzemanyag megtakarítás is elérhető. Fontos megjegyezni, hogy a motorok 30 000 kilométereként vagy kétévente igényelnek karbantartást. A Budapest környéki, közel 100 kilométeres tesztúton egy „éjféli szürke”, Pack Comfort felszereltségű 95 lóerős dízel kivitelt tettünk próbára, 280 kilogrammos terheléssel. A dCi aggregátnak meg sem kottyant az extra súly, városban, országúton és autópályán is vígan futott a francia rendszámos Express Van. Ráadásul csendesen, kihasználva a hatfokozatú váltóban rejlő lehetőségeket, alacsony fordulatszámon tartva nem sok vizet zavart a másfél literes erőmű. Akarom mondani, hogy nem sok zajt keltett. A raktér felöl sem jöttek kellemetlen hangok, sem a stabil futómű, sem a szél nem volt hangos. Az Eco módot ezúttal nem használtam, viszont a visszapillantó tükröt helyettesítő kamera kijelzője, valamint a holttér-csökkentő „tükör” tökéletesen működött. Igazából személyautós a kényelem, úgyhogy ideális munkaeszköz az Express Van. Az új Renault Kangoo Van-ről itt olvashat részletesen!