2021. máj 25.

Ford F-150 Lightning - Elöltöltős, de nem mosógép

írta: 21századiautósvilág
Ford F-150 Lightning - Elöltöltős, de nem mosógép

fordf150lightning05.jpgAz F150 Lightning a Ford eddigi legintelligensebb és leginnovatívabb platós haszonjárműve, mely eddig sosem tapasztalt használati élményt nyújt. Többek között azonnali brutális vonóerőt, a vontatást nagyban megkönnyítő funkciókat, folyamatos szoftverfrissítéseket, valamint egy szokatlan helyen, a gépházban megbújó „extra” csomagteret.

Nem véletlen, hogy Bill Ford, a Ford Motor Company vezérigazgatója így mutatta be: „Az F-sorozat már 44 éve Amerika legnépszerűbb pickupja; országszerte ismert, megbízható segítőtárs a munkában, és egész generációk szemében igazi legenda. Ezt az autót forradalmasítottuk most egy új nemzedék számára. “Az F-150 Lightning színre lépése mind a Ford, mind az amerikai autóipar számára meghatározó mérföldkő azon az úton, ami egy nulla károsanyag-kibocsátású, digitálisan összekapcsolt jövőbe vezet.”

fordf150lightning03.jpg

Ennek megfelelően az F-150 Lightning összetéveszthetetlenül egy F-sorozatú pick-up. Tulajdonképpen a mostani F-150 erősségeire épít, ám az elpusztíthatatlannak tűnő monstrum különlegesen modern, high-tech benyomást is kelt. Ami részben az arculatát meghatározó, az autó elején és hátulján keresztben futó, jellegzetes LED fényvezető elemeknek, valamint a hűtőmaszknak köszönhető. Feltétlen említést érdemel, hogy az F-150 Lightning az eddigi legáramvonalasabb F-150 pick-up, nemcsak az átgondolt formavilágú küszöbvédő elemek vagy hűtőrács járul hozzá az optimális légáramhoz, hanem még a motorház-tető is. Ráadásul az elektromos újdonság kabinja és platója is pontosan akkora, mint a benzinmotoros kivitelé, így gond nélkül felhasználhatók hozzá a már jól bevált kiegészítők. A kihajtható Belső Munkafelülettel pedig még könnyebben és eredményesebben lehet benne dolgozni, a Maximálisan Dönthető Ülésrendszer támlái pedig majdnem 180 fokban hátrahajthatók, így akár pihenésre is alkalmas a Ford.

fordf150lightning06.jpg

A szokásos mérések alapján az F150 Lightning teljesítménye 563 lóerő, szinte azonnal rendelkezésre álló forgatónyomatéka pedig 1051 Nm, utóbbi érték több, mint bármelyik eddigi F-150-é. A villamosított haszonjármű maximális teherbírása meghaladja a 900 kilogrammot, vontatóképessége pedig a 4,5 tonnát – nagyobb kapacitású akkumulátor és Max Trailer Tow csomaggal. Az alacsony súlypontjának hála, a Ford felázott földutakon és mély homokban is magabiztosabban közlekedhet a korábbinál. Mindehhez kétféle, új generációs lítiumion akkumulátor csomagot ajánl az amerikai óriás: egy normál hatótávolságú akkumulátort, ami az EPA-becslés alapján 370 kilométerre elegendő, illetve egy nagyobb kapacitású akkut, amivel 480 kilométert lehet megtenni.

fordf150lightning12.jpg

Az elektromos platform egészen új képességeket is ad: a Ford Intelligens Tartalék Áramellátás funkció 9,6 kW-os kapacitásával egy esetleges áramszünet esetén energiával láthatja el a családi ház világítását, kiegészítő elektromos berendezéseit, riasztórendszerét és sok más egyebet. Méghozzá a 80 amperes Ford Charge Station Pro töltővel és az otthoni vezérlőrendszerrel az F-150 Lightning önműködően rákapcsolódik a ház elektromos rendszerére, majd ha az áramellátás helyreállt, a pickup automatikusan visszakapcsol az akkumulátor töltésére. Átlagosan napi 30 kWh fogyasztással számolva az F-150 Lightning nagyobb kapacitású akkumulátora három napon át képes árammal ellátni egy családi házat, vagy akár tíz napig is, ha a házban csak az igazán szükséges berendezéseket használják.

fordf150lightning10.jpg

Az F-150 Lightning azonban nemcsak a háztartásokat szolgálhatja áramforrásként, hanem a beépített elektromos csatlakozók segítségével rengeteg eszköz működtethető közvetlenül az autóról – távol bármilyen infrastruktúrától. Az alapváltozatok vásárlói 2,4 kilowatt kapacitásra számíthatnak, de opcióként ez tovább növelhető, míg a Lariat és Platinum modellváltozatok már alapáron 9,6 kilowattnyi áramot szolgáltatnak; ebből 2,4 kilowatt az első csomagtartóban, 7,2 kilowatt pedig a kabinban és a platón elhelyezett csatlakozókból nyerhető ki. Az intelligens funkciókkal az energiagazdálkodás kifejezetten egyszerű, mivel a FordPass figyelmezteti a felhasználót, ha az akku töltöttségi szintje a teljes kapacitás egyharmada alá esik, és az is beállítható, hogy az autó elektromos csatlakozóiból ne lehessen áramot venni.

fordf150lightning07.jpg

Az előbbiekből már az is kiderült, hogy a Ford F-150 Lightning „elöltöltős”: a motorház-tető alatt egy sokoldalú, szupermodern, biztonságosan zárható rekesz található, amiben 400 liternyi vagy 180 kilogrammnyi poggyász elfér. Mondjuk két golftáska.

fordf150lightning08.jpg

S ezzel még nincs vége az okos ötleteknek, hiszen az F-150 Lightning minden eddiginél intelligensebb és praktikusabb pick-up. Például a Ford Co-Pilot360™ technológia részeként a BlueCruise funkció lehetővé teszi a kézhasználat nélküli vezetést több mint 160.000 kilométernyi, erre kijelölt többsávos közúton az USA-ban és Kanadában. Szintén jó példa az opcióként rendelhető Fedélzeti Mérleg rendszer, mely az érzékelőivel felméri a rakomány súlyát, és megmondja a tulajnak, mennyi fér még el a platón. És mivel a szállított teher tömege a hatótávolságot is befolyásolja, a tervezők összekötötték a Fedélzeti Mérleget az Intelligens Hatótáv-tervezővel, így a sofőr mindig pontosan tudja, milyen messzire juthat el az adott feltöltéssel. Az F-150 Lightningban debütál a Vonóhorog Asszisztens is, ami automatikusan kontrollálja a kormány-, fék és gázparancsokat, hogy a vontatás még egyszerűbb feladatot jelentsen. Ezek a megoldások ráadásul egyre fejlettebbek lesznek majd a Ford Power-Up szoftverfrissítéssel, tovább javítva a haszonjármű teljesítményét, minőségét, frissítve a meglévő funkcióit vagy akár vadonatúj szolgáltatásokat telepítve.

fordf150lightning01.jpg

További részletek itt olvashatók a jövő pick-upjáról, az amerikai legenda elektromos változatáról, az F-150 Lightningról.

fordf150lightning14.jpg

Szólj hozzá