Toyota GR86 - A „waku doki” autó
December elején Európában is bemutatkozik a Toyota GR86, a japán óriás „belépő” sportkocsija. Ám a Toyota GAZOO Racing szakértelmével fejlesztett, 2.4 literes boxermotorral hajtott kupé garantáltan nem okoz majd csalódást a rajongóknak. Következnek a részletek!
2021 tavaszán az új GR86-ot úgy mutatták be, mint „a digitális kor analóg autója”, melyet a vezetési élmény szerelmesei fejlesztettek a vezetési élmény szerelmeseinek, nem meglepő módon a „száguldás” tiszta élményét állítva a középpontba – erre az elköteleződésre használják a japán „waku doki” kifejezést. Mégis fontos megjegyezni, hogy nem csupán a kiemelkedően tapasztalt pilóták és puristák autója: az általa nyújtott élményeket a mindennapokban is ki lehet élvezni – közúton és versenypályán egyaránt. Ahogy a GR86 vezető mérnöke, Yasunori Suezewa megfogalmazta: „A GR86 küldetése az, hogy kinyissa a GR világának kapuját, és ezzel még több ember számára tegye elérhetővé az általa nyújtott élményeket.”
Mint a GT86 evolúciós leszármazottja, továbbra is orrmotoros és hátsókerék-hajtású, s akárcsak az elődje esetében, a vízszintesen, egymással ellentétesen mozgó „boxer” a GR86 meghatározó pontja. A 16 szelepes, négyhengeres DOHC egység adja az autó, illetve a teljesítmény szívét és lelkét, valamint kulcseleme az alacsony súlypontnak. Egyébként ugyanazt a hengerblokkot használja, mint korábban, de a lökettérfogat 1998-ról 2387 köbcentiméterre nőtt. Megőrizve a magas, 12,5:1 kompresszióarányt, az erőforrás több erőt biztosít: a csúcsteljesítmény nagyjából 17 százalékkal növekedett - a korábbi 200-ról 234 lóerőre (172 kW). Ennek köszönhetően a 0-100 km/h-s sprint alaig 6,3 szekundumig tart (automata váltóval 6,9 másodperc), a GR86 végsebessége manuális váltóval 226 km/h (automatával 216 km/h). Ráadásul a 250 Nm-es csúcsnyomaték is hamarabb jelentkezik a korábbinál. Ez egyenletes és erőteljes gyorsulást biztosít egészen a magas fordulatszám-tartományig, így kiváló teljesítményt nyújtva – kiváltképp a kanyarokból történő kigyorsítások során.
A GR86 hatfokozatú manuális és automata sebességváltóját ugyancsak átdolgozták a fejlesztők. Például a manuális rendszer új, karbonból készült szinkronizáló szerkeze megkönnyíti a negyedik fokozatba kapcsolást. Az autó erejében rejlő teljes potenciál kiaknázásához a pilóta Track üzemmódba kapcsolhat, vagy kikapcsolhatja a menetstabilizálót. Az automatához kapcsolófülek is járnak, hogy a vezető manuális is beavatkozhasson. Sport üzemmódban a váltó az alapján választja ki az optimális fokozatot, hogy a pilóta hogyan bánik a gáz- és fékpedálokkal, illetve mennyire dinamikusan használja a Toyotát.
A GR86 továbbörökíti a GT86 futóműmegoldásait: elöl független MacPherson rugóstagokat, hátul pedig kettős keresztlengőkaros felfüggesztést kapott, amelyek hangolása a még magasabb szintű reakciókészséget és stabil irányíthatóságot nyújt. A részlegesen önzáró Torsen differenciálmű a kanyarokban megnyugtató tapadást kínál. Az új, elektromos szervokormány áttétele 13,5:1, és a GR86 háromküllős volánja ütközéstől ütközésig mindössze 2,5-öt fordul. A megállásról elöl és hátul egyaránt belső hűtésű tárcsafékek gondoskodnak, 294, illetve 290 milliméteres átmérővel.
A GR86 külső megjelenése a GT86 dinamikus, feszes megjelenésének evolúciója. Mindemellett olyan stíluselemeket vonultat fel, melyek a Toyota történelmében fellelhető kiváló sportautókat idézik, így a 2000GT-t és az AE86 Corollát. Az új LED fényszórók belső elrendezése pedig a Suprához hasonlóan L alakot ölt, míg az új hűtőrács a GR modellek exkluzív ismertetőjegyeként G-alakot formázó mintázatot kapott. Az első lökhárító nemcsak a sportos megjelenéshez járul hozzá, hanem funkcionális is: segít csökkenteni a légellenállást. Oldalnézetből a méretes első légterelő, és a küszöbelemek hangsúlyos domborításai lehetnek feltűnők. A hátsó szárny ugyancsak erőteljes megjelenést kölcsönöz a GR86 számára, míg az utaskabin hátsó részének kúpos formája az autó szélességét és az alacsony súlypontot hangsúlyozza. A háromdimenziós grafikájú hátsó fényszórók grafikája ügyesen egységet képeznek a GR86 teljes széltében végighúzódó díszlécével.
A GT86 örökébe lépő vadonatúj a harmadik globális Toyota GR modell, amelyet a TOYOTA GAZOO Racing műszaki szakértelmével fejlesztettek ki, a tiszta vezetési élményre tervezve, „a digitális kor analóg autójának”. A vadonatúj GR86 a nagysikerű GT86 kupé örököseként megőrizte és továbbfejlesztette az arra jellemző kimagasló minőséget épp úgy, mint a klasszikus orrmotoros, hátsókerékhajtású felépítést, miközben az új 2,4 literes „boxer” motor az elődmodellénél jelentősen nagyobb teljesítményt és nyomatékot biztosít. A GR86 december elején tartja majd európai premierjét. Még több érdekesség, még több technikai információ itt olvasható a japán sportkocsiról.