Peugeot 508 PSE - Magyar premier és miegymás
A magyar nyelv értelmező szótára szerint a miegymás a más hasonló dolgok népies megfogalmazására szolgáló határozatlan névmás. Szinonimái a mindenféle, mindenfajta, mindennemű és vegyes szavak, vagyis elég sok dologra rá lehet húzni.
Csak emiatt írom most le reggeli találkozásomat az alábbi hirdetéssel, mikor múlt pénteken a Peugeot sajtótájékoztatójára igyekeztem egy Renault Zoe volánja mögött. Na, mondjuk az igyekeztem, az erős túlzás, egyrészt a hajnali borotválkozás közben többször is komolyan megfordult a fejemben, hogy bármilyen kocsinál jobb egy kis extra alvás, úgyhogy visszafekszem, másrészt, mivel szokásomtól eltérően mégis időben elindultam, még rohannom sem kellett. Ja, a francia villanyautó meg maximum 145 km/h-val képes repeszteni. Szóval, „igyekeztem” Pestre, pontosabban Budára, a rosszul beállított Waze navigációm pedig folyamatosan arra törekedett, hogy letereljen a sztrádáról, mikor szembejött a nagy kék plakát, az alábbi fehér szöveggel és valami mérges tekintetű kis emojival: „Dühíti Önt Brüsszel?” Az a helyzet, sejtettem én, hogy a kormány ismét kíváncsi a véleményemre, de mivel mostanában, amikor nem kockulok éppen a számítógép előtt, akkor a vízvezeték-ásás és a falvésés szépségeivel ismerkedek, nem foglalkoztam ezzel. Most viszont elkerülni sem tudtam a kérdést, egyenesen szembejött, ezért muszáj válaszolnom. És persze, hogy dühít Brüsszel, hiszen még sosem jártam ott, ráadásul kábé másfél éve nem utaztam sehová. Bár, ha jobban belegondolok, a fene sem akar oda menni, ahol kisfiúk pisilnek az utcán, aztán még nézik is őket. És az igazi belgák, azok azt sem tudják, hova álljanak a sorban – flamandok jobbra, vallonok balra. Milyen kretének már. Csak mi, magyarok vagyunk mind igazi hungarikumok. Ami még hasonlóan dühít engem és valószínűleg a környezetemet, az Szczecin, és nem sokkal mellette Morzyczyn. Kimondani sem bírom őket, és próbálkozás közben állandóan köpködöm a körülöttem állókat. Szczecin. Ki akarna oda utazni?!
Volt még valami, ami dühített, ám az már konkrétan a Peugeot-ra és a július végi hazai bemutatójára vonatkozott, méghozzá, hogy nem mehettem egy kört a nap legvonzóbb attrakciójával, az 508 PSE-vel. Igaz, szóltak előre, de azért jogom volt dühösnek lenni, mert csak. Úgyhogy kénytelen voltam beérni miegymással, mert szerencsére a 360 lóerős sportlimuzinon kívül is akadt már érdekesség a rendezvényen. Hiszen az elmúlt időszakban, míg tartott a járvány, számtalan újdonság érkezett a francia márka hazai importőréhez, többek között egy jókora elektromos és plug-in hybrid flotta, s ezek csak arra vártak, hogy elvigyem őket egy körre. Róluk majd később, előtte még néhány szó az esemény fő szenzációjáról, azaz az 508 RSE-ről.
Mert egyelőre „még a sajtótájékoztatón ülök”, s hallgatom, hogy a Stellantis kötelékébe tartozó Peugeot prémium márkává válás tervei mennyire sikeresek. A vevők szinte csak jól vagy nagyon jól felszerelt modelleket vesznek a kínálatból, ennél csak akkor lenne jobb a helyzet, ha Henry Ford módszerét vennék elő újra, s kizárólag olyat gyártanának. Hogy a magyar kisembereknek mi maradna?! Hát, úgyis rohamosan öregszik a magyar autók átlagéletkora… A sikerkommunikáció alatt amúgy azon járt az agyam, mi szükség van az egyre szigorúbb környezetvédelmi normák és elektromos autók korában egy 360 lóerős, összkerék-hajtású, plug-in hybrid sportlimuzinra, ami tulajdonképpen nem is limuzin, mert gyakorlatilag öt ajtaja van. A miértet azonban csak sokkal később, otthon, a sajtóanyag elolvasásakor derült ki az igazság, mert az nem kertelt, simán megadta a választ: meg akarták mutatni, hogy ilyet is tudnak. Természetesen hivatkoztak történelmi örökségre, a régi-új sportsikerekre, a jövő terveire, a lényeg, hogy létrehoztak egy új termékvonalat, mely a sportosságot és a csúcstechnológiát középpontba állító Neo-Performance-ra épül, s ennek az első képviselője az 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED. Azaz 508 PSE. Az augusztustól Magyarországon is rendelhető négykerekű oroszlán nemcsak a valaha készült legerősebb Peugeot, hanem a környezetére is figyel, valamint a hétköznapok során is jól használható, kényelmes és praktikus jármű.
Egyébként meg a kombiként (SW) vagy berline-ként is megvásárolható gép tervezői tutira DC Comics- és Lex Luthor-rajongók, különben honnan jött volna a kriptonitzöld oroszlánkarom, a szintén ugyanilyen színű első féktárcsák és belső dekorcsíkok ötletei, amik a PSE sajátosságai. Superman nemcsak gyengül, de piszkosul irigyli a gonosz tudóst és bűnözőt, mert ő mehet a vagány 508 PSE-vel. Különleges karakteréhez nemcsak ezek a dizájnelemek, illetve spéci fényezések járulnak hozzá, hanem a szélesebb első-hátsó nyomtávja, az ültetett futóműve és a 20 colos keréktárcsái is, ráadásul utóbbiakon Michelin Pilot Sport 4S abroncsok feszülnek.
A fentiekből már az is kiderül, hogy a Peugeot fejlesztői alaposan átalakították a kocsi futóművét is, az optimalizált felfüggesztés – a három vezetési módtól függő – változó csillapítást kínál, miközben a lassulásról 380 milliméteres átmérőjű első féktárcsák gondoskodnak. Szükség is van rájuk, a konnektorról is tölthető – egy belsőégésű erőforrás és két villanymotor erejét egyesítő - hibrid hajtáslánc összteljesítménye 360 lóerő, miközben a csúcsnyomaték 520 Nm. Úgyhogy kifejezetten robbanékonynak tűnik az 508 PSE: 5,2 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra, 24,5 másodperc alatt letudja az 1000 métert (álló helyzetből), s akár 250 km/h-val is bír repeszteni. A négykerék-meghajtás időjárástól és útviszonyoktól függetlenül optimális vezethetőséget biztosít, a pilóta pedig öt – Electric, Comfort, Hybrid, Sport és 4WD - különböző vezetési mód közül választhat. A PHEV rendszer töltési lehetőségei az élet összes lehetséges szituációjához rugalmasan alkalmazkodnak: szabványos hálózati csatlakozóval mintegy 7 óra alatt (10 A), 16 amperes csatlakozóval 4 óra alatt, 32 amperes Wall Box segítségével pedig kevesebb, mint 2 óra alatt tölthető fel az akkucsomag, mely lehetővé teszi a WLTP protokoll szerinti 46 g/km károsanyag-kibocsátást, vagyis 2,03 l/100 km üzemanyag-fogyasztást. Eközben a kényelemről és a biztonságról olyan tételek gondoskodnak, mint a night vision, az adaptív tempomat Stop & Go funkcióval, a sávtartó automatika, az automata vészfék, a Peugeot i-Cockpit, az Alcantara és 3D szövet kárpitozású comfort-fit ülések és a FOCAL hifi.
Na, most már Önök is tudják, hogy mit nem vezethettem, miért fáj ez nekem, helyette viszont mehettem egy kört az elektromos 208-as, az új plug-in hybrid 3008-as és 508-as, illetve az e-Expert valamelyikével. Én az elektromos furgonra, az e-Expertre szavaztunk, mert a 2021-ben Az év kishaszon-gépjárművének választott masina személyében egyúttal a Toyota Proace elektromos változatát, a Citroen e-Jumpy-t, az Opel Vivaro-e-t, és végül, de nem utolsósorban a FIAT e-Scudót is letesztelhettük. Pedig némelyik még nem is létezik, csak „papíron”. Azért nem vittem túlzásba, nehogy teljesen kitikkadjak a nyári forróságban, viszont a rövid budai túra alatt kiderült, hogy az akár 330 kilométer megtételére is képes teljesen elektromos áruszállító simán, rángatás-mentesen, csendesen és rugalmasan vezethető (hála Neked, 260 Nm-es csúcsnyomaték), ahogy a gyár is ígéri. A magas üléspozícióból jól átlátni a forgalmat, könnyű irányítani a dobozos felépítményt, nagyok a visszapillantó tükrei. Váltója nincs, csak egy irányválasztója, egyébként viszont szinte ugyanaz, mint a hagyományos motoros kivitel.
Tankolni nem tankoltam, a gyári anyag szerint 30 perc alatt 80 százalékra tölthető az akkuja, nyilván, töltője válogatja. Ráadásul kétféle akkuja van az e-Expertnek, az 50 kWh-s csupán 230 kilométeres, a 75 kWh-s már 330 kilométeres hatótávot garantál. Szállítani viszont ugyanannyit bír, behajthat oda is, ahova más nem. És rengeteg pénzt lehet spórolni vele, jár hozzá az állami támogatás és a TAO kedvezmény, miközben alacsonyabb karbantartási és üzemanyag-költséggel lehet számolni.
Ezzel búcsúzom, „véget ért a móka mára”, viszlát Peugeot, viszlát, aki eddig kitartott. Ui.: Remélem, azért az 508 PSE kerül még a kezeim közé. S mivel kiírtam magamból mindent, a dühöm is elszállt. A Peugeot 508 PSE-ről pedig még itt olvashat részletesebben.